Sportlovsresa till Kaunas

Under sportlovet reste P00, F00 och F99 på en basketresa till Kaunas i Litauen. Tre intensiva dagar med träningsmatcher, Euroleague och en del annat!

Det var en delegation på 50 personer som samlades i Frihamnen i tisdags eftermiddag för att kliva på båten till Riga. Spelare, coacher och en del medföljande föräldrar. Efter att ha köat en lång stund i incheckningen, luckan för gruppincheckning var givetis stängd, kom vi till slut på båten och vi ledare blev informerade om gällande ordningsregler av en bastant vakt. Därefter avnjöts fartygets middagsbuffé och så mycket mer hände väl inte på båtresan. Ja, det blev ju en hel del basketsnack oss coacher emellan förstås, och så dominerade ju Milka och Elilta karaoken med sin version av Halo!

Riga
I väntar på bussen i hamnen i Riga.

Vi kom fram till Riga 11.00 på onsdag förmiddag och därefter var det bara att sätta sig på bussen till Kaunas. Efter cirka tre och en halv timme på dåliga vägar genom Lettland och Litauen var vi äntligen framme på vårt hotell för att checka in, få i oss en sen lunch och sen bar det iväg till matcher för våra lag.

Utsikten från hotellrummet var inte mycket att hurra för, men rummen var mycket trevliga.

Medan våra lag var iväg på matcher fick de coacher som inte var där med sina egna lag möjligheten att se Zalgiris respektive Galatasarays träningar inför torsdagens Euroleaguematch. Detta var mycket uppskattat.

Vår (F00) första match blev också den svåraste. Motståndarna var inte så mycket större än oss, men de bjöd på ett betydligt tuffare spel än vad vi är vana vid hemifrån. Det blev något av en chock i början, men sen gick det ju fram att vi också kunde forcera dem till misstag vara vi gick upp och satte mer press i defense. Hur matchen slutade? Förlust med 61 poäng...

Uppvärmning i Zalgiris träningsanläggning.

Torsdagen blev intensiv med två matcher vardera för våra lag. I vår första match försökte vi fokusera på försvaret och våga gå upp och sätta ordentlig press på boll. Motståndet var inte riktigt i samma klass som dagen innan, men det blev ändå förlust med 21 poäng. Därefter tillbaks till hotellet, få i sig lunch och vidare till nästa match. Det blev lite kort om uppvärmning, kanske var det därför vi inledde så sömnigt i match nummer två för dagen. Efter hand jobbade vi oss dock in i matchen, gick ikapp och förbi, men våra motståndare svarade. I slutet var det lika och vi har ett avslut precis innan slutsignalen, men blir (kanske något tveksamt) avbåsta för stegfel och det står 62-62 vid full tid. Vi förväntar oss såklart en förlängning, men motståndarna har inget intresse av det så matchen slutar oavgjort!

På torsdagskvällen var det dags för Euroleague matchen mellan Zalgiris Kaunas och Galatasaray från Istanbul. Arenan var inte helt fullsatt, men det var ändå cirka 8500 åskådare på plats. En mäktig upplevelse givetvis.

Platserna kunde man inte klaga på, tredje raden bakom Galatsarays bänk.

Time out tidigt i matchen.

Tyvärr blev matchen inte så jämn och spännande, Zalgiris drog ifrån tidigt i matchen och ledde med 23-8 efter första perioden. En ledning som man sen höll genom hela matchen utan att vara direkt hotade. Dock så är det ju inte så ofta vi svenskar får se matcher av den här kalibern live, så det är givetvis en mäktig upplevelse. Jag tror även att vår sportchef fick en del nya idéer till pausunderhållningen på våra dam- och herrlagsmatcher!

Fredagen började tidigt, det var frukost kl. 06.30 och därefter åkte bussen iväg kl. 07.00 för att transportera oss till matcherna som den här dagen var i en annan stad. Väl framme på matchorten undrade nog de flesta om vi hade hamnat rätt, för vi var mitt i ett industriområde, men jo då, där fanns en baskethall. Faciliteterna runt omkring var kanske inte av den standard vi är vana vid, men visst sjutton var det parkettgolv och ordentliga 24-sekundersanordningar och resultatavla.

Toaletterna var av lite annan modell än vad vi är vana vid i Sverige.

I vår sista match mötte vi ett rätt stort lag, som drog ifrån rätt tidigt. Vi lyckades ändå hålla ett avstånd på 12-15 poäng, vilket vi var nöjda med. Framför allt hade vi problem med vårt pick & roll-försvar, men det får bli en lärdom vi tar med oss. Till slut drog motståndarna ifrån och det slutade med förlust med dryga 30 poäng. Efter matchen blev det fotografering med båda lagen och några litauiska spelare som ville bli facebook-kompisar med våra spelare. Som vi alla vet - basket förbrödrar!

Denna dag spelade vi alla i samma hall, så vi fick ju chansen att se F99 och P00 spela. F99 spelade jämnt i tre perioder, men orkade inte hålla emot i slutet. P00 mötte ett riktigt tufft motstånd och det blev en stor förlust i deras sista match.

Efter matcherna väntade ytterligare två timmars bussfärd innan vi var tillbaks i Riga för att stiga på färjan tillbaks till Stockholm.

För att sammanfatta var det en riktigt lyckad resa, även om inget av våra lag kom hem med en vinst. Men man lär sig så mycket på en sån här resa, inte bara basketmässigt. En stor del av lärdomen/upplevelsen är att ta del av en annan kultur och att våra ungdomar får ta en del eget ansvar utan att mamma och pappa är där och sköter allt. Förhoppningsvis var det inte sista gången som Blackeberg besöker Litauen med sina ungdomslag!